Q24 Rent a Car Wypożyczalnia Samochodów
Masz pytania? Zadzwoń!
692380774, 422275050

DPF/FAP/EGR OFF

DPF

DPF - samo zło?
Niewiele osób zdaje sobie sprawę, że filtry cząstek stałych mają za zadanie eliminować ze spalin silników wysokopreżnych rakotwórcze substancje, w tym zwiazki sadzy. W ten sposób chronione jest zdrowie i życie nas wszystkich. Tymczasem nieświadomy kierowca dowiaduje sie o jego istnieniu w samochodzie dzięki świecącej na żółto kontrolce ostrzegawczej, która na dodatek nie chce zagasnąć.
Dlaczego tak się dzieje?

Świecenie tej kontrolki (opisanej jako DPF, lub mającej niekiedy postać "pojemnika z ziarnami piasku") oznacza, że samochód już sobie nie radzi z samodzielną obsługą systemu oczyszczania spalin. O jaką obsługę chodzi? Pojazd analizuje poziom wypełnienia sadzą i popił?em filtra DPF/FAP i na tej podstawie dokonuje tzw. "dopalania cząstek". Polega to na tymczasowym podniesieniu temperatury spalin w układzie poprzez wprowadzenie do komór spalania większej ilości paliwa. Gorące gazy są w stanie cześciowo oczyścić filtr w optymalnych warunkach pracy (podwyższone obroty silnika, jazda pozamiejska). Kiedy procedury samooczyszczania już przestają wystarczać - zapala się odpowiednia kontrolka i samochód musi odwiedzić serwis.
 

EGR (Exhaust Gas Recirculation) jest to układ, który ma za zadanie obniżyć ilość NOx-ów w spalinach. Istota działania układu polega na ponownym doprowadzeniu spalin do kolektora ssącego, dzięki czemu zmniejsza się emisja tlenków azotu(NOx). Ilość spalin powracjąca do kolektora ssącego jest zależna od aktualnego obciążenia silnika, gdy obciażenie jest większe to zawór EGR się przymyka aż do całkowitego zamkniecia w okolicy 2500-3000obr.

Układ EGR jest przyjazny dla środowiska naturalnego ale dla właściciela pojazdu nie niezbędnym elementem, tylko przyczyną wielu kłopotów, awarii i trybów serwisowych. Awaria układu, najczęściej polega na zacięciu się EGRa w pozycji otwartej, co może być porównana do nieszczelności w układzie dolotowym. Samochód nadmiernie kopci, najcześciej ECU powoduje przejęcie w awaryjny tryb pracy, a w niektórych przypadkach odpalenie silnika jest niemożliwe lub gaśnie on natychmiast po odpaleniu. W samochodach z filtrami cząstek stałych awaria EGR może doprowadzić do zapchania filtra, a w niektórych przypadkach do jego całkowitego uszkodzenia. Dodkowa wadą EGR jest zanieczyszczanie układu dolotowego.

Tak jak w przypadku filtrów DPF, zawór EGR sprawia więcej problemów w samochodach użytkowanych w trybie miejskim.

Kiedy zawór EGR zaczyna sprawiać kłopoty i od czasu do czasu pojawia sie błędy takie jak:
 

Najczęściej występujące błedy związane z nieprawidłowo działającym zaworem EGR 
- P0400
- P0401
- P0402 
- P0403
- P0404
- P0405
- P0406
- P0407
- P0408
- P0409
- P0410
- P0411

- P0412
- P0413
- P0414
- P0415
- P0416
- P0417


W pierwszej kolejności można go wyczyścić ze szlamu, jakim jest ubrudzony ponieważ nadmiar mieszanki sadzowo-olejowej(nagaru) może powodwać przycinanie się układu. Jeżli jednak zawór nadaje sie tylko do wymiany powinniśmy niezwłocznie podjąć decyzję o rodzaju naprawy, mamy kilka opcji do wyboru:

Nowy zawór EGR
Zachęcamy do kupowania nowych zaworów EGR, tylko od pewnego dostawcy lub w serwisie. Kupno używanego EGRa jest jak loteria, może będzie ok, a może będzie on w jeszcze gorszym stanie niż zamontowany do tej pory.

Wyłączenie i zaślepienie EGR
W starszych modelach wystarczy zaslepić rurkę prowadzącą od kolektora wydechowego do zaworu EGR, natomiast w nowszych samochodach oprócz zaślepienia przepływu spalin należy wykonać odpowiednią modyfikacje programową. Po przeprogramowaniu nie pojawiają sie błędy i awaryjne tryby pracy.

Regeneracja zaworu EGR
Naszym zdaniem regeneracja zaworu EGR jest stratą pieniędzy. Z naszego doświadczenia wynika, że wiekszość regenerowanych zaworów EGR działa prawidłowo, tylko przez kilka tygodniy lub miesięcy, po czym usterka powraca. Uważamy, że jest to bezsensowne rozwiązanie, dlatego my się nie zajmujemy tego typu "zabiegami".